Taxi-app Drive UGO gaat de strijd met Uber aan

Vervoersoplossing Drive UGO wil net als de bekende app Uber de taxiwereld vernieuwen, maar doet dit juist door samen te werken met de gevestigde orde. Het lijkt te werken: terwijl in 2013 zo’n twintig taxi’s via de app te bestellen waren in Amsterdam, zijn dat er vanaf oktober meer dan vijfduizend in heel Nederland. Hoe kreeg ondernemer Mark Stephan (28) dat voor elkaar?

Mark kwam op het idee voor een taxi-app tijdens zijn studie in Londen in 2011. “Ik maakte veel gebruik van de taxi. Ze hebben het daar goed geregeld! Het taxibedrijf Addison Lee biedt bijvoorbeeld allerlei speciale services om klanten zo snel en prettig mogelijk op hun bestemming te brengen”, vertelt Mark. Thuis in Amsterdam zette hij met twee partners een nieuw taximerk op. “We vinden het belangrijk dat taxiritten voldoen aan kwaliteitseisen. Onze chauffeurs hebben allemaal een diploma”, vertelt Mark. “Je bestelt een taxi via een mobiele app. Hierdoor is de taxi goedkoper: de taxi’s kunnen efficiënter rijden dankzij plaatsbepaling via GPS. En via de app kun je jouw chauffeur na de rit beoordelen op klantvriendelijkheid en rijgedrag.”

taximarkt nederland

Sneller groeien
In 2013 begon Mark met een vloot van twintig wit-blauwe Drive UGO-auto’s. Het idee was dat een eigen groep van gecertificeerde zzp-chauffeurs alleen deze taxi’s zou gebruiken. Die strategie is ondertussen veranderd. “Alleen onze eigen vloot gebruiken bleek een beperking, dus daar zijn we vanaf gestapt”, vertelt Mark. “Je kunt namelijk veel sneller groeien door samen te werken met bestaande bedrijven. Dankzij deze samenwerkingen kunnen we nu niet alleen in Amsterdam taxiritten aanbieden, maar in heel Nederland: van Groningen tot Zeeland. We werken sinds kort samen met vervoersbedrijf Transvision, dat is een van de grootste vervoersbedrijven van Nederland. Door die samenwerking is Drive UGO de eerste vervoersoplossing waarbij je direct via de app speciaal vervoer kunt bestellen, zoals een rolstoeltaxi voor mindervalide klanten.”

Taximarkt is veranderd
Volgens Mark is de taximarkt in Nederland sinds 2013 ten goede veranderd. “Wat Uber heeft bereikt is dat hoge kwaliteitseisen voor chauffeurs bijna vanzelfsprekend zijn tegenwoordig”, zegt hij. “Dat is een goede ontwikkeling. Net als bij Uber kun je met Drive UGO na de rit jouw chauffeur beoordelen via de app. Krijgt iemand slechte beoordelingen, dan mag die chauffeur niet meer voor ons rijden.”

“Maar terwijl Uber zorgt voor oneerlijke concurrentie door ongediplomeerde chauffeurs te laten rijden, doen wij het juist samen met gediplomeerde chauffeurs. Onze prijs is net iets hoger in de prijs dan een Uber Pop, maar we werken wel volgens de wet. En dankzij de samenwerkingen hebben we een landelijke dekking, terwijl Uber alleen beschikbaar is in de grote steden.”

Business-to-business
Drive UGO is dus hard gegroeid, maar toch zie je nauwelijks marketingcampagnes voor de app. Hoe trekt het bedrijf de aandacht van de consument? “Door te focussen op business-to-business,” legt Mark uit. “We werken bijvoorbeeld samen met Holland Casino, hotelketens en grote evenementen via Tibbaa Tickets. Als je online tickets bestelt, kun je als consument direct een taxi via UGO bestellen. Op die manier komen consumenten via andere bedrijven in aanraking met onze app. De terugreis regelt de consument on-demand, via de app. Je weet tenslotte niet van tevoren wanneer je naar huis gaat. We hebben momenteel ook veel gesprekken in de reisbranche, als je ergens aankomt met je vliegtuig is het natuurlijk ideaal als je taxi al klaarstaat.”

Groei
Drive UGO heeft de afgelopen twee jaar reeds 1,5 miljoen euro opgehaald via investeringsfondsen en privaat vermogen. “We groeien snel, maar net als iedere andere startup hebben we investeerders nodig om uit te breiden”, vertelt Mark. “Ik vind het interessant om op meerdere manieren geld op te halen. Op dit moment hebben we bijvoorbeeld een eigen crowdfundingcampagne via Geldvoorelkaar. Hopelijk kunnen we binnenkort zelfs het buitenland veroveren.”

Bron: http://www.dezaak.nl/taxi-app-drive-ugo-gaat-de-strijd-met-uber-aan-8823549.html


Welke kansen ziet u binnen de Taximarkt in Nederland? Domeinnaam www.taximarktnederland.nl is vrij.